Sociale forhold

Social

Glæde, trivsel og ansvarlighed

Severin eksisterer kun i kraft af medarbejderne, og derfor værner vi om vores Severinere, så det bliver ved med at være sjovt, udfordrende og spændende at gå på arbejde. De bløde værdier – ærlighed, glæde, respekt og professionel afslappethed bærer vi med os i det daglige arbejde og det kendetegner vores fællesskab. Vi er stolte af at sikre høj medarbejdertrivsel og udvikling hos både fastansatte, afløsere og elever.

Her på siden kan du læse om vores indsatser indenfor sociale forhold, fx arbejdsforhold for vores egen arbejdsstyrke og vores gæster.

Mikki og Laura byder velkommen i restauranten

Trivsel, tryghed og arbejdsmiljø

Severinerne lever efter mantraet ”Det skal være sjovt at gå på arbejde”. Enhver skal føle sig tryg i huset. Det gælder både hos ledere og kolleger, men også rent sikkerhedsmæssigt. Vi udarbejder APV’er, indberetter ulykker, orienterer alle ansatte om brand og sikkerhed blandt andet ved at vise dem vores sikkerhedsvideo og ved årligt at uddanne fastansatte i brandsikkerhed og førstehjælp.

Psykologisk tryghed på arbejdspladsen

For at sikre kollegial tryghed og trivsel hos vores ansatte, har vi ligeledes årlige læringsdage omkring Social Kapital. Grundtanken i social kapital er, at man ved at opbygge og udnytte stærke relationer i virksomheden på én gang kan gavne kvalitet og effektivitet samt trivsel og godt arbejdsmiljø. I bund og grund handler det om, måden vi taler til hinanden på, samarbejder på, og hjælper og understøtter hinanden.

Hos os er det afgørende, at vi har respekt for hinanden og for vores fælles arbejdsplads, og at det altid er muligt at tale med en leder, hvis der er behov for det. Vi sørger også for, at når vi onboarder nye ansatte, får de allerede fra dag ét udleveret materiale der underbygger Severins DNA og kultur, som skal hjælpe med at give helt klare retningslinjer for, hvordan vi taler til og opfører os overfor hinanden.

Glade medarbejdere betyder gladere gæster

Det er naturligt for os at arbejde med Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel. Derfor arbejder vi fokuseret med den førnævnte Sociale Kapital* hver dag, og lytter til vores kollegaers ønsker og behov for, at de hver især opnår et godt arbejdsmiljø – både fysisk og psykisk.

Severin har værdibaseret, målrettet, synlig og dialogbaseret ledelse, hvor opfølgning på den enkeltes indsats og konstruktiv feedback er en naturlighed hos os. Vi afholder walk and talk-samtaler tre gange årligt for at sikre, at vores Severinere hele tiden oplever udvikling og trivsel, og føler sig hørt.

Hver måned kårer vi Månedens Severiner: Alle medarbejdere stemmer på en god kollega, som fortjener at blive fremhævet. Når året er omme, kårer vi Årets Severiner, som fejres og belønnes for deres ekstraordinære faglige og sociale indsats.

Vi har et fitnessrum og en massageordning, som kan benyttes af alle, og alle vores fastansatte er dækket af vores sundhedsforsikring.

Inklusion

Vi arbejder målrettet på at beholde alle vores medarbejdere så længe som muligt og tilpasser deres arbejdstid efter deres ønsker, hvis de er seniorer eller hvis de skulle have en funktionsnedsættelse. Hos os er der plads til alle.
Derfor ansætter vi personale i alle aldre, uanset køn, seksualitet, religion eller baggrund. Det synes vi er sund fornuft.

Uddannelse og kompetenceudvikling

Severin er et hus under konstant udvikling, og vi stræber altid efter at være det bedste sted at blive klogere. For at udvikle vores medarbejderes faglige og ledelsesmæssige kompetencer, sender vi dem løbende på kurser, sætter tid i kalenderen til elevoplæring og egen læring.

Derudover har vi mærkningsordningen JA TAK, som ruster vores oplæringsansvarlige til at sikre høj kvalitet i oplæringen af elever. Vores elever i køkkenet, restauranten og receptionen skal shine og blive nye stjerner i branchen – det er vores mål.
Derfor er vi med til at udarbejde og afholde arrangementer, hvor de kan få lov at vise deres faglighed til hinanden og elever fra andre hoteller og konferencesteder i Middelfart i et dertil nyoprettet elevnetværk (efterår 2023).

* Social Kapital = at opbygge og udnytte stærke relationer som kan gavne kvalitet og effektivitet – og samtidig styrke trivsel og godt arbejdsmiljø på Severin.

Samarbejde med lokalsamfundet

På Severin er det helt naturligt, at vi spiller en aktiv rolle i Middelfart by, støtter op om lokale initiativer og samarbejder med kommunen og private virksomheder om udvikling og en sund økonomi.

Derfor deltager vi i lokale arrangementer og samarbejder med øvrige konferencecentre, så vi kan udnytte hinandens kompetencer, faciliteter og spille hinanden gode.

Udover at spille bold med lokale virksomheder i byen, samarbejder vi også med Middelfart Kommune, hvor vi agerer virksomhedscenter i Middelfart, og derfor forpligter os til , at altid have ledige pladser her hos os til jobtræning.

For at åbne vores hus for de helt unge, så de kan se hvordan det er at arbejde i vores branche, har vi adopteret en skoleklasse fra Vestre Skole i Middelfart, som i hele deres folkeskoletid (fra 0. til 9. klasse) besøger os 3-4 gange årligt for at lære mere om hvordan det er at arbejde med service. Arbejdet med den lokale skoleklasse er et samarbejde der er opstået igennem Relationsnetværket.

Adoptionsklassen
Personalefest eller firmafest afholder I selvfølgelig med udsigt til Lillebælt i Severins flotte restaurant. Her er også mulighed for at få særlig festmenu til selskabet.

Gæster

Vores gæster er det vigtigste vi har – for uden dem, ingen os!

I vores personalehåndbog står der beskrevet, hvordan: ”De kan få det, som de vil have det.”

Det er selvfølgelig gæsterne, vi taler om. Af samme årsag får alle gæster altid frit valg om, hvordan de ønsker, at deres ophold på Severin skal være. Hos os er der både mulighed for at nyde massevis af kage og massevis af frugt, og vi serverer både kødretter og vegetariske alternativer samt alkoholfrie drikkevarer, så alle kan få en oplevelse, der passer til deres behov og præferencer. Derudover opfordrer vi vores gæster til at bevæge sig rundt på og omkring Severin for at få inspiration, mærke kreativiteten og få “vind i håret”, men aldrig så det er på bekostning af den enkelte gæsts personlige frie valg.

For at sikre, at vores gæster kan føle sig trygge i vores hus, præsenterer vi alle for vores sikkerhedsvideo når de skal i gang med deres kursusdag eller arrangement. Videoen er på 2 minutter, og informerer alle om brandsikkerhed, placering af hjertestartere, branddøre og nødudgange.
Alle fastansatte og natportierer har en gang årligt førstehjælps- og brandgennemgang/uddannelse, hvor vi gennemgår alle regler, og laver brand- og evakueringsøvelser.

Mærkningsordning